۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۶۱۰۳۱۵
غلامی خبر داد؛

تصویب طرح ساماندهی نظام آموزش عالی| در حال بازنگری محتوای علوم انسانی هستیم

تصویب طرح ساماندهی نظام آموزش عالی| در حال بازنگری محتوای علوم انسانی هستیم
وزیر علوم و تحقیقات با بیان اینکه ایران در زمینه موقعیت علمی در جهان در رتبه ۱۶ قرار دارد، از تصویب طرح ساماندهی نظام آموزش عالی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه آموزش عالی کشور شامل بخش های دانشگاهی می شود، گفت: بسیاری از دانشگاه های کشور غیر از چند دانشگاه بزرگ، در دوران بعد از انقلاب اسلامی تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه امروز در اکثر نقاط کشور مرکز آموزشی علمی داریم، اظهار داشت: این مراکز تا کنون به خوبی به وظایف خود عمل کرده اند؛ امروز دانشگاه ها در زمینه تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده بسیار خوب عمل کرده اند و امروز اکثریت قریب به اتفاق نیاز نیروی انسانی کشور از میان تحصیل کردگان دانشگاهی تأمین می شود.

غلامی با اشاره به مسأله پژوهش و تحقیقات و موقعیت علمی کشور عنوان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی موقعیت علمی کشور در میان کشورهای دنیا بسیار خوب است؛ در ضیافت افطاری که در ماه رمضان محضر رهبر معظم انقلاب حاضر شدیم، ایشان تأکید بسیاری داشتند که دانشگاه ها مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرند تا جایگاه علمی کشور در سطح جهانی حفظ شود.

وزیر علوم با بیان اینکه کشور ایران در زمینه موقعیت علمی در سطح جهان در رتبه 16 قرار دارد، خاطرنشان کرد: این موقعیت علمی بدان جهت است که کشورهای دیگر زودتر از ما به آن علوم پرداخته اند و در نتیجه پیشرفت نیز داشته اند، اما در زمینه علوم جدیدتر همانند نانو تکنولوژی توانسته ایم از سایر کشورها پیشی گرفته و در رده های 5 تا 9 قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی اهتمام ویژه ای به کشف و یشرفت علوم دارد، افزود: امروز 48 پارک علم و فناوری در کشور داریم که محلی برای استقرار نیروهای جوان و مراکز دانش بنیان و اندیشه های جدید علمی است؛ این مراکز اشتغال زا، درآمدزا و بی نیازساز از واردات هستند؛ همچنین بیش از 190 مرکز رشد در دانشگاه ها داریم که ظرفیت های شرکت ها را فعالسازی کرده و انها را به یک شرکت دانش بنیان تبدیل می کند.

غلامی با اشاره به اینکه امروز با پرو بال دادن به شرکت های دانش بنیان بیش از 42 هزار شغل پایدار ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: توجه به شرکت های دانش بنیان به اشتغال کشور کمک های بسیاری می کند.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه ها هم اکنون با وزارتخانه های نفت، صنعت، رفاه و سازمان حفاظت از محیط زیست قراردادهایی مبنی بر حل مسائل آنها و تأمین نیازهای تجهیزاتی و محاسباتیشان منعقد کرده اند، گفت: دانشگاه ها چندین قرار داد اکتشاف نفت با وزارت نفت منعقد کرده اند.

وی افزود: تلاشمان این است که رویکرد حل مسائل و مشکلات از سوی دانشگاه در زمینه های علوم انسانی و اجتماعی تقویت شود؛ امروز دانشگاه ها طبق منویات رهبر معظم انقلاب به حل مسائل و آسیب های اجتماعی ورود کرده و کارهای خوبی در این زمینه رقم زده اند؛ همچنین گروه های علمی در زمینه های مختلفی همچون اقتصاد تشکیل شده و با وزرا جلساتی ترتیب داده شده و تبادل نظر می شود.

غلامی با اشاره به فعالیت های شورای تحول علوم انسانی تأکید کرد: در حال حاضر در حال بازنگری محتوای علوم انسانی هستیم و سعی می کنیم تا این علوم را بر اساس مبانی اسلامی تطبیق دهیم؛ کارهای بسیاری در این زمینه انجام شده و شورای تحول علوم انسانی نسبت به قبل فعالیت های بیشتری انجام می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز حدود 35 هزار دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند، افزود: اکثر این دانشجویان از کشورهای اسلامی هستند و درصدد هستیم که این جذب را توسعه و تقویت کنیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه اعتقادات و تدین دانشجویان در سطح بسیار خوبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امروز مسؤولان باید به گونه ای برخورد کنند که اعتقاد و التزام دانشجویان و جوانان مملکت نسبت به انقلاب و نظام اسلامی تقویت شود.

وی از تصویب طرح ساماندهی نظام آموزش عالی خبر داد و با بیان اینکه امروز باید از تکثیر مراکز آموزشی و علمی جلوگیری شده و درصدد ارتقای سطح کیفیت آموزش و کارهای علمی باشیم، اظهار داشت: دانشگاه ها به جای آنکه به دنبال بزرگ شدن باشند، باید سعی کنند در همان ابعاد کوچک کارهای علمی بزرگ، عمیق و اثرگذار انجام دهند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات